Osoby niepełnosprawne są coraz bardziej widoczne na rynku pracy. Pracodawcy powinni wiedzieć, że przyjmując do pracy osobę z niepełnosprawnością, biorą na siebie określone obowiązki.
Zatrudnienie osoby niepełnosprawnej – jakie obowiązki ciążą na pracodawcy
Zatrudnienie osoby niepełnosprawnej wiąże się z koniecznością dostosowania stanowiska pracy do jej potrzeb. W przypadku niepełnosprawności ruchowej w grę wchodzi podjazd dla wózków, winda, specjalnie dostosowane biurko lub fotel. O ile to jest możliwe, miejsce pracy powinno znajdować się na parterze.
W przypadku zatrudniania pracowników niepełnosprawnych kodeks pracy przewiduje jeszcze inne obostrzenia. Takich osób nie można zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani nocnych. Wyjątkiem są nieliczne sytuacje, w których pracownik będzie musiał wyrazić na takie zatrudnienie zgodę. Wymiar czasu pracy osoby niepełnosprawnej zależy od opinii lekarza. Nie zawsze będzie to cały etat.
Czy pracodawcy opłaca się zatrudnianie osób niepełnosprawnych?
Mogłoby się wydawać, że pracodawcy nie będą zainteresowanie zatrudnianiem osób niepełnosprawnych, skoro ciąży na nich tyle dodatkowych obowiązków. W rzeczywistości jest odwrotnie – pracodawcy chętnie zatrudniają takie osoby, ponieważ dostają dofinansowanie do ich wynagrodzenia. Wysokość dofinansowania jest uzależniona od stopnia niepełnosprawności. Szczegóły znajdują się w artykule: https://cenabiznesu.pl/-zatrudnienie-osoby-niepelnosprawnej-wszystko-co-musisz-wiedziec.
Wypadek w miejscu pracy – co robić?
Miejsce pracy powinno być bezpieczne w rozumieniu przepisów BHP, jednak co jakiś czas słyszy się o wypadkach. Chociaż statystyki nie są zatrważające, warto wiedzieć, jak postępować w takich sytuacjach.
Przede wszystkim wypadek w miejscu pracy powinien być zgłoszony pracodawcy (https://www.gorlice.info.pl/2022/11/24/wypadek-przy-pracy-i-jak-go-zglosic-w-gorlicach/). Ciąży na nim obowiązek udzielenia pomocy oraz zgłoszenia incydentu odpowiednim organom. Dalsze czynności będą uzależnione od opinii na temat przyczyn wypadku.
Jakie prawa ma pracownik, który uległ wypadkowi?
Poszkodowany w wypadku pracownik ma prawo do odszkodowania oraz odpowiednich świadczeń. Ich wysokość oraz czas trwania będą uzależnione od stopnia niezdolności do pracy i procentowego uszczerbku na zdrowiu. Może to być zarówno czasowy zasiłek chorobowy, jak i stała renta w wyniku utracenia zdolności do pracy. Istnieje też możliwość otrzymania jednorazowego odszkodowania.