Kiedy firma się rozwija, często potrzebuje nowego systemu IT, który pomoże w automatyzacji i optymalizacji pracy, co bardzo pozytywnie wpływa na wydajność. Wdrożenia IT nie są jednak łatwym procesem i trzeba się do nich odpowiednio przygotować. Na co koniecznie powinno się zwrócić uwagę?
Cel wdrożenia IT
Wdrożenia obejmują różne systemy: księgowość, obsługę projektów i zleceń, rozliczanie, CRM, ERP, etc. To niemały wydatek, dlatego instalacja nowego systemu musi mieć sens – należy wybrać takie oprogramowanie, które faktycznie usprawni pracę firmy i pomoże zwiększyć zyski. Warto stawiać na rozwiązania, które z czasem da się stosunkowo łatwo rozbudować, na wypadek gdyby firma w przyszłości jeszcze bardziej rozszerzyła swoją działalność. Wdrażanie systemu IT powinno się też połączyć z innymi zmianami w firmie, tak aby nowy sposób realizowania procesów rzeczywiście przebiegał sprawniej.
Z tego właśnie względu, pierwszym krokiem musi być analiza przedwdrożeniowa, czyli określenie, czego dokładnie potrzebuje firma oraz zatrudnieni w niej pracownicy. Wdrożenia mogą dotyczyć rozwiązań gotowych albo dedykowanych – ta druga opcja jest droższa, ale przygotowany od podstaw system będzie w stu procentach odpowiadał potrzebom przedsiębiorstwa.
Jak wdrożenia IT wpłyną na codzienną pracę?
Wdrożenie nowego systemu informatycznego potrafi zająć nawet kilka miesięcy, co ma oczywiście duży wpływ na funkcjonowanie firmy. Wdrożenia prowadzone przez Enicom są jednak tak zorganizowane, że nie zakłócają codziennej działalności i nie przeszkadzają pracownikom w wykonywaniu obowiązków. Przeprowadzanie kolejnych etapów powinno się zawsze planować z wyprzedzeniem, dlatego kluczowe jest opracowanie harmonogramu wdrożenia uwzględniającego specyfikę danego przedsiębiorstwa.
W większych zakładach wdrożenia zwykle przeprowadzane są po kolei w każdym dziale, dzięki czemu unika się paraliżu firmy. Powinno się też na bieżąco kontrolować przebieg prac i przygotowywać dokumentację techniczną.
Koniec wdrożenia – co dalej?
Po zakończeniu wdrożenia i testów zainstalowanego oprogramowania przychodzi czas na szkolenia pracowników oraz przygotowanie działu IT do obsługi nowego systemu. Można też zlecić monitoring i opiekę serwisową firmie zewnętrznej, w ramach outsourcingu IT – najlepiej wybrać do tego dostawcę, który zajął się przygotowaniem i wdrożeniem systemu.